مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

گرمای بی‌سابقه در گیلان طی سه هفته اخیر ادامه دارد و بر اساس گزارش هواشناسی تا دو روز آینده نیز گیلانی‌ها خصوصا در جنوب استان دمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند.  

گرما

به گزارش همشهری آنلاین،  این در حالی است که در مناطق دیگر استان دمای هوا بین ۳۴ تا ۳۶ درجه در نوسان بوده و رطوبت هوا نیز بین ۷۰ تا ۹۰ درجه است. بر اساس جدول پیش بینی هواشناسی گیلان از روز سه شنبه مردم استان شاهد روند کاهشی دما هستند که در برخی مناطق حدود پنج درجه خواهد بود، اما شرایط جوی تا پایان هفته گرم است و خبری هم از بارندگی نیست  

در زمینه مدیرکل هواشناسی گیلان به همشهری آنلاین می‌گوید: به دلیل رطوبت و شرجی بودن هوای استان ممکن است عوارضی همچون گرما زدگی به خصوص در شهرهای مرکزی و مناطق جنوبی استان را شاهد باشیم. علاوه بر این گرمازگی مانع از مصرف ماسک و لوازم بهداشتی خواهد شد که بهتر است جز در مواقع ضروری، مردم در زمان گرما از منازل خود تا حد امکان خارج نشوند.

محمد دادرس اضافه می‌کند: همچنین در شرایط افزایش دما و گرمای بیش از حد احتمال خسارت به شالیزارها در اثر تنش گرمایی و همچنین تنش گرمایی در واحدهای مرغداری، دامداری و گلخانه ها وجود دارد که نیاز است کشاورزان و دامداران اقدامات لازم را تدارک ببینند.

با این حال اطلاعیه‌های مداوم شرکت توزیع برق گیلان مبنی بر خاموشی‌های دو ساعته در شهرهای استان صادر شده است و برخی از شهروندان به دلیل خاموشی‌های پی در پی از این روند گلایه‌مندند. به گفته مدیرکل توزیع برق گیلان کل بار مصرفی برق در ادارات گیلان ۵۰ مگاوات است و وضعیت خاموشی‌های برق در گیلان از ۱۵ تیر وخیم‌تر می‌شود.  
محمد اسماعیل هنرمند به همشهری آنلاین می‌افزاید: طبق اعلام کشوری ما باید حداقل ۵۵۰ مگاوات خاموشی برق را در گیلان اعمال کنیم اما با مدیریتی که داشتیم اجازه ندادیم تا این سقف تعیین شده در استان اتفاق بیافتد. به دلیل کمبود بارش ها و کم آبی در کل کشور کاهش ۳۵۰۰ مگاواتی تولید برق در نیروگاههای برقابی بوقوع پیوسته است و افزایش زودرس دمای هوا نیز باعث شده سیستم های سرمایشی زودتر از قبل وارد مدار شوند که افزایش مصرف برق کل کشور را بهمراه داشته است.
وی می‌افزاید: مصرف برق نسبت به سال گذشته در استان ۱۱ درصد و در کل کشور ۲۰ درصد افزایش یافته و از این رو مدیریت مصرف  انرژی برق بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
به گفته‌ هنرمند، با تشکیل کمیته جمع آوری مراکز غیر مجاز رمز ارز در استان با حضور دستگاههای اجرایی، قضایی و امنیتی تاکنون، قریب به ۵ هزار دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در گیلان شناسایی شده است که بیش از ۴۱ میلیارد تومان به صنعت برق خسارت وارد کرده اند.  
همچنین مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان نیز می‌گوید: امسال با گرمای زودرسی مواجه هستیم که رشد مصرف را در کشور و استان گیلان به همراه داشته است.
بهمن داراب‌زاده عنوان کرد: وضعیت کنترل ملی سهمیه‌ای را برای استان پیش‌بینی کرده که ما موظف هستیم آن سهمیه مصرف را رعایت کنیم؛ در حال حاضر در استان گیلان به طور نسبی ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات تولید برق داریم. وی افزود: ما از صنایع قول همکاری می‌گیریم تا در ساعات اوج مصرف، مصرف خود را به حداقل برسانند و از همین رو از این مشترکان قدردانی ویژه دارم که همکاری بسیار خوبی با ما دارند و البته پاداش‌هایی پس از گذراندن پیک مصرف به این صنایع تعلق می‌گیرد.
به گفته وی، در استان گیلان پیگیر تعمیر اساسی و به موقع نیروگاه‌های موجود در استان هستیم تا در زمان اوج مصرف با تمام توان در مدار باشند؛ در حال حاضر در گیلان در بحث انرژی تجدیدپذیر فقط نیروگاه بادی منجیل را داریم.

کد خبر 610797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha